Lyt til prædikenen:
Læs prædikenen:
I den forløbne uge har jeg arbejdet med symboler. Vi har en masse symboler omkring os hele tiden. Der bliver ofret mange penge indenfor reklamebranchen for at skabe et stærkt og vedvarende symbol, som når du ser det, så får du de og de associationer. Symboler bærer budskaber med sig følelsesmæssigt og intellektuelt, som ikke kræver ord eller argumenter – de ryger lige ind. Du ser symbolet og det fortæller dig: ”det her er for dig”. Symbolismen er et stærkt værktøj – når vi taler stort og småt, f.eks. når du ser Den lille Havfrue – eller stort, når du ser Eiffeltårnet.
Når jeg ser Den lille Havfrue, så ved du, at du ikke er i Sønderborg.
I det øjeblik jeg ser en sort Skotsk Terrier ude på gaden, så ved jeg faktisk ikke hvad race det er – for det er jo bare en Netto-hund.
Når jeg ser et æble, der er blevet bidt af, så tænker jeg på Adam og Eva, imens de fleste andre nok tænker på computer-firmaet Appel. Symboler identificerer en person, et produkt, en historie, et sted – når du ser det symbol, så forvent dette.
Vi har også i kristendommen en masse symboler. Et af de nyeste symboler er det arabiske bogstav for N – det ligner en smiley med et øje. Det blev brugt af Islamisk Stat blandt andet i Irak til at mærke de ejendomme og butikker, der tilhørte kristne – N for nazaræer – for at vise foragt og vise, at vi kommer efter jer. Lige som nazisterne brugte jødestjernen. En amerikansk præst tog bogstavet N og lavede kuglepenne, t-shirt og alt muligt for at få bogstavet ud til så mange kristne som muligt. N skulle vise at man som kristen stod side om side med de forfulgte kristne i Irak. ”Jeg støtter Iraks kristne”. N blev et stærkt symbol.
Det største symbol i kristenheden er uden den mindste tvivl korset. Ja, korset er symbolet for kristendommen, for korset er centrum for den kristne tro. For mig er korset et symbol på tro, håb og kærlighed. Korset er et symbol på frelse. Rent æstetisk er det smukt med sine rene linjer – det ser jo imponerende ud at vi har korset hængende her i kirken, det er faktisk majestætisk. Nogle gange glemmer vi, hvad det i virkeligheden er: Et henrrettelsesinstrument.
Man glemmer at korset er kulminationen på Jesu liv – enden på hans liv, som bedst kan beskrives ved hjælp af hans egne ord:
“Han skal overgives til hedningerne, og de skal håne ham, mishandle ham og spytte på ham; de skal piske ham og slå ham ihjel”.
For Jesus symboliserede korset ondskab – det var først og fremmest korset som et forfærdeligt sted. ”Åh Gud, hvis jeg kan undgå korset, så lad mig undgå det” græd han med blod og tårer løbende ned ad kinderne på ham aftenen før han skulle henrettes. For Jesus var korset symbolet på det gudsforladte sted – eli-eli lama sabaktani, råbte han fra korset. Min Gud min Gud hvorfor har du forladt mig? For Jesus var korset et symbol på synden, der skulle lægges ned oven på hans skuldre. Hele menneskehedens synd
fortidens synd,
nutidens synd
og fremtidens synd
lagt på hans skuldre som den store syndebærer, han blev.
Jesus blev den allerstørste synder som nogen sinde har levet på jorden og som nogensinde vil komme til at leve på jorden. Paulus skriver: ”Ham, der ikke kendte til synd, har [Gud] gjort til synd for os” (2 Kor 5,21).
Jesus, der aldrig syndede, aldrig gjorde noget forkerte, sagde noget forkert eller tænkte noget forkert – han blev ikke bare en synder, men han blev direkte til synd. Og derfor blev korset også et symbol på Guds dom og Guds vrede. Et forstørrelsesglas samler solens stråler et meget varmt sted. Al Guds hellige vrede var samlet som gennem et forstørrelsesglas og centrum for den vrede var én mand, Jesus fra Nazareth på korset. Korset gjorde Jesus til synd og derfor kunne Gud ikke være i nærheden af ham, for synd og Gud kan ikke være sammen. Korset er det eneste gudsforladte sted i hele menneskehedens historie. Og da Jesus døde, så skælvede jorden – og jeg tror den gjorde det, for aldrig nogensinde havde den båret på et så syndigt menneske som Jesus på korset. Der har aldrig været så meget ondskab på et sted nogensinde i verdenshistorien end på det kors, hvor Jesus fra Nazareth din frelser, hang.
Og det kors ventede Jesus i Jerusalem – og han vidste det. Der var mere end nok grunde til at vende omkring og gå i en stor bue uden om Jerusalem. Men for Jesus var korset først og fremmest et symbol på Guds vilje med hans liv.
Og derfor lyder opfordringen til disciplene: ”Se vi går op til Jerusalem”. Jesus sætter kursen, målet er låst fast: Korset på henrettelsespladsen Golgata, tiden er sat: Langfredag. Det kom ikke bag på Jesus – det var ikke et uheld, det var ikke simpelt menneskers værk, det var Guds frelsesværk – opfyldelsen af Guds tanker fra Bibelens første sider.
Jeg har taget et kors med mig op, der symboliserer noget specielt for mig, Korset er lavet af fugemasse til vinduerne i Hobro Arresthus. Hende, der lavede det til mig har jeg haft mange samtaler med – har jeg bedt rigtig meget for. Hun satte sig ind i bilen med en promille, der kan slå de fleste af os omkuld – hun blev også slået omkuld af alkoholen og bilen fortsatte og slog en dreng ihjel. Overalt i cellen hang der små gule sedler med ord som ”Tilgiv mig!” – ”Forbarm dig over mig”.
For hende blev korset et symbol på mere end hun turde håbe på, nemlig tilgivelse.
For hende blev korset de første famlende skridt i retningen af en gang at kunne tilgive sig selv. I retningen af at blive kvit med de mareridt hun havde hver eneste nat, hvor hun vågner op badet i sved. ”Tilgiv mig” – Også hendes synd blev lagt på Jesus, da han hang på korset.
”Forbarm dig over mig”. Det er kirkens ældgamle bøn – som ethvert menneske må bede, når vi ser det forkerte i vores liv, synden i vores liv, det onde i vores liv. Slå ikke blikket ned i skam, væk fra Gud og væk fra dine medmennesker, men se opad – se på korset: ”Herre, forbarm dig over mig”. Det er den blinde mands bøn… disciplene kunne ikke forstå Jesus, det var skjulte ord for dem. Den blinde mand kunne se mere end de seende kunne se – og hans indsigt skabte bønnen: Herre, forbarm dig over mig. Og hans bøn skabte det svar, som opfylder ethvert menneskes dybeste behov: ”Din tro har frelst dig”.
Hvad er korset et symbol på for dig?
For mig er det et symbol på alt det ond og grimme jeg har gjort i mit liv – jeg hænger det på korset.
Kvinden i arresten kunne hænge spirituskørslen på korset.
Manden i cellen ved siden af kunne hænge sin forulempelse af sine egne børn på korset.
Den unge mand lidt længere nede af gange kunne hænge sit salg af narko på korset.
Vagten ude på gangen kunne hænge det løfte han havde brudt overfor sin hustru og sin Gud, da han gik fra hende til fordel for en yngre model.
Den unge arresthuspræst kunne hænge sit hovmod og stolthed på korset.
Hvad er korset et symbol på for dig?
Jeg håber, at det må være et symbol på et sted, hvor du kan hænge det, der nager dig – det, der er så grimt at selv din allernærmeste ikke har fået det at vide… ved du hvad? Der er intet af det, du kan nævne, der ikke kan hænge på korset, da Jesus tog fortidens, nutidens og fremtidens synd på sig.
Også den synd, hvor det er dig, der er ofret – dig, der blev plaget, dig, der blev udnyttet, dig, der blev skadet. Det, der holder dig vågen om natten, de billeder af ødelæggelse og ondskab, som vil følge dig resten af dit liv – Jesus havde ikke glemt det, da han hang på korset.
Hæng det op på korset og bliv befriet. Råb fra det dybe: Herre, forbarm dig over mig.
Svaret fra ham med naglemærkerne i hænderne og i fødderne er: Din tro har frelst dig,