Lyt til prædikenen
Nyhederne fyldes af krig, klimakrise og uretfærdighed. Selv når tyranner falder, spørger vi: Hvem overtager? Verden synes håbløs. Men kristendommen tilbyder et håb, der går ud over verdens og vores egne problemer – et håb, vi møder i adventens budskab.
Adventstiden er mere en forberedelse til jul. Det er er en tid, der inviterer os til at stoppe op og forberede os – ikke bare på julen. Den handler ikke kun om at se tilbage på hans fødsel i Betlehem, men også om at leve med bevidstheden om hans nærvær her og nu – og det løfte, at han engang vil komme igen for at gøre alting nyt.
Advent er altså en tid, der kalder os til både fordybelse og håb. Det er en tid, hvor vi minder os selv og hinanden om, at midt i en verden fuld af udfordringer og uretfærdighed, er der et lys, der aldrig slukker. Dette lys er Kristus, som kom til os én gang, og som vil komme igen.
Med denne forventning træder vi ind i adventstiden – ikke som en udstrakt julefejring, men som en dybere forberedelse og en opfordring til at leve med blikket rettet mod ham, der er verdens lys.
Jeg fandt et citat fra den tyske teolog og præst, Dietrich Bonhoeffer. I en kold novemberdag i 1943 sad han i sin dødscelle og skrev
”En fængselscelle som denne er et godt billede på [en god analogi for] advent. Man venter, håber, gør dette og hint i sidste ende ubetydelige ting – døren er låst og kan kun åbnes udefra.”
Det billede kan virke dystert, næsten håbløst: En dødscelle. Men netop i denne venten – hvor vi er magtesløse og ikke kan skimte nogen vej frem, så lærer vi, at vi er afhængige af, at nogen griber ind udefra.
Det kristne håb bygger på Jesus. Målet for det kristne håb er Guds rige. At være en kristen er ikke at undgå sygdom, modgang og nederlag. Det hører med til at være menneske. Kristendommen tegner verden som en falden verden på vej mod dens undergang. En verden med synd, sygdom og død, en verden, hvor den med de største våben kan kue og bestemme.
Kristendommen handler ikke om at fikse verden, men om at vente på Jesus, der vil genoprette alt. Vi har brug for, at Gud griber ind udefra. Jeg glæder mig faktisk til, at Jesus bryder frem på himmelens skyer med et ”Nu er det det nok”. Nu er det nok med alt det, jeg remsede op i begyndelsen af prædikenen. Nu er det nok med en verden, hvor uretfærdigheden råber til himmelen dag og nat. Mit største håb er at Jesus kommer tilbage og griber ind. NU ER DET NOK
Budskabet om Jesu genkomst minder os om, at mørket IKKE er det sidste og IKKE er det endelige. Når vi ser uretfærdighed, lidelse og kaos omkring os, føles det overvældende. Men Guds løfte er, at Jesus vil komme igen for at gøre alting nyt. Den magtesløshed, vi føler, bliver ikke ignoreret af Gud – den bliver vendt til håb. Jesu genkomst er ikke bare en afslutning på verdens problemer; det er begyndelsen på en evighed uden tårer og sorg. Det er det håb, vi kan klamre os til, når fundamenterne vakler: at der venter en dag, hvor alt, hvad der er ødelagt, vil blive genoprettet, og vi skal se Jesus ansigt til ansigt.
Vores svar som kristne er derfor ikke en politisk løsning, selvom vi selvfølgelig skal handle, hjælpe og yde støtte. At vente på Herren er ikke passivt, for det er en aktiv tro, der lytter, handler og håber midt i mørket.
En aktiv tro, der tager del i at beskytte Guds skaberværk.
En aktiv tro, der rækker hånden ud til dem, der lider under krigens grusomheder – i bøn, støtte og solidaritet.
En aktiv tro, der bringer håb og trøst til dem, der kæmper med ensomhed, sorg eller tab – ved at være nærværende og dele Kristi kærlighed i ord og handling.
En aktiv tro, der bringer trøst til dem, der kæmper.
En aktiv tro, der klamrer sig til Gud, selv når frygten banker på.
Ja, en aktiv tro, der ikke vender sig imod poliske systemer og ideologier for at finde hjælp, men vender sig mod Jesus, der alene kan give fred. ”løft jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig” siger Jesus i dagens tekst. Vores håb er forankret et andet sted: i Guds løfte om genoprettelse.
I dagens tekst kommer Jesus med en advarsel og en vejledning: Advarslen lyder: “Tag jer i agt, så jeres hjerter ikke sløves af svir og drukkenskab og dagliglivets bekymringer.” Denne advarsel er på sin vis endnu mere relevant i dag. Vi lever i en tid, hvor vi nemt kan dulme angsten for verdens tilstand med dum underholdning, alkoholmisbrug og forbrugsfest. Men Jesus kalder os til noget andet – til årvågenhed og bøn. Det var Jesu advarsel – vejledningen lyder: “Våg altid, og bed om, at I må få styrken til at undslippe alt det, som skal ske, og til at stå foran Menneskesønnen.”
At våge betyder ikke, at vi skal holde os vågne natten igennem. Det betyder at leve med åbne øjne for det, der virkelig betyder noget. At prioritere Guds rige frem for verdens distraktioner. Og at bede om styrken til at holde ud, fordi vi ved, at vores egne kræfter ikke altid rækker. Når vi våger og beder, retter vi blikket mod Kristus – ham, som allerede har sejret over synd og død. Hans genkomst er ikke en trussel, men en triumf.
Advent er ikke bare en optakt til juleaften, vi venter også på, at alt, hvad der blev begyndt i stalden i Betlehem, bliver fuldendt. Og imens arbejder vi for fred og retfærdighed – ikke fordi vi kan fikse verden, men fordi vi er kaldet til at pege på håbet. Fordi vi er kaldet til at bære hinandens byrder.
Når vi tænder adventslysene, minder de os om det lys, der aldrig bliver slukket. De minder os om, at vi ikke skal falde hen i mismod, selvom verden synes mørk. For adventsbudskabet er dette: Vi har et håb, der ikke afhænger af vores egne evner eller verdens tilstand. Jeg har en forventning – en ultimativ forventning, der overgår al verdens elendighed, fordi det har sine rødder udenfor denne verden. Det er et håb, der giver os noget at leve for i dag. Jeg er kristen, fordi kristendommen er det eneste, der bringer ultimativt håb. Det er adventens kald: At vente, at håbe, og at leve i tro på, at Kristus kommer – ikke som en fjern drøm, men som vores forløsning. Dagen, hvor al sorg og død vil være forbi.